Kategóriák
Google Ads Scripts építőkockák

Hogyan keverjünk koktélt?

Nyár van, meleg van, ebben az időben jól csúsznak a koktélok. Nekem a kedvencem a Cuba Libre, ehhez rum, cola és egy kis limelé kell. Hogyan rakjuk össze a koktélt? Előveszünk egy poharat, beleöntjük a rumot, a colát és a limelevet, adunk hozzá jeget és összekeverjük. Ha valakinek mondjuk a Mojito a kedvence, akkor szüksége van hozzá rumra, ásványvízre és cukorszirupra. És ezt hogyan rakjuk össze? Előveszünk egy poharat, beleöntjük a rumot, az ásványvizet és a cukorszirupot, adunk hozzá jeget és összekeverjük. Nézzünk még egy koktélt, legyen például a Tequila Sunrise. Ehhez tequila, grenadine szirup és narancslé kell. Hogyan készítjük el? Előveszünk egy poharat, beleöntjük a tequilát, a grenadine sziurpot és a narancslevet, adunk hozzá jeget és összekeverjük.

Hogyan lesz ebből AdWords Scripts?

Ha megnézzük a koktélkészítés lépéseit, akkor azt tapasztaljuk, hogy pontosan ugyanazon lépéseken mentünk keresztül, egyedül annyi különbséggel, hogy minden esetben más-más italt használtunk. Ezzel a nyári gyakorlatias példával el is jutottunk az AdWords Scripts következő építőkockájához, a függvényhez.

A függvényeket akkor használjuk, amikor nagyon hasonló lépések sorozatát csináljuk. Mindösszesen egyszer kell a kódot megírnunk, majd amikor felhasználjuk, akkor egy úgynevezett paraméter segít minket abban, hogy mi az eltérés az egyes esetek között. A koktélkeverés példáját így tudjuk függvényként bemutatni.

koktélkészítés (ital1, ital2, ital3)

  • Előveszünk egy poharat
  • Beleöntjük ital1-et, ital2-őt, ital3-at
  • Jeget adunk hozzá
  • Összekeverjük

Ebben az esetben a paraméter az ital1, ital2 és ital3. Ezek azok a lépések, amiket nem tudunk fixen elhelyezni, ezek minden esetben változó paraméterek, ugyanis más-más koktélnál más-más italt használunk fel.

Ha létezik a koktélkészítés függvény, akkor egy Cuba Libre így készül.

koktélkészítés (rum, cola, limelé)

Mojitó pedig így.

koktélkészítés (rum, ásványvíz, cukorszirup)

Ne maradjon ki a Tequila Sunrise sem a sorból.

koktélkészítés (tequila, grenadine szirup, narancslé)

Mennyivel egyszerűbb, hogy nem kell minden egyes esetnél a lépéseket felsorolni, hanem csak azokat a paramétereket kell megadni, amik adott esetben eltérnek.

Akciós termékek ára függvénnyel

Nézzünk egy olyan példát a függvényekre, amik AdWords Scriptben is lefuttatható. Példaként azt mondjuk, hogy az egyik üzlet olyan akciót hirdet, hogy a 10.000 Ft alatti termékek árából 5% engedmény ad, 10.001 Ft és 20.000 Ft között termékekre 10%-ot, 20.001 Ft-tól pedig 15%-ot. A kedvezményes ár nincs kiírva, így minden esetben nekünk kell kiszámolni az értéket. Egy olyan függvényt fogunk írni, ahol a termék ára lesz a paraméter, ezt adjuk bemenetként, majd azt szeretnénk, hogy megkapjuk a termék akciós árát.

Próbáljuk ki elsőként ezt a kódot, hogy mit csinál. Lesznek a kódban olyan elemek, amiket még nem ismerünk, de nekünk most a függvény rész az érdekes.

function main() {
  
  function akcio(ar) {
    
    if (ar < 10001) {
      
      ar = ar*0.95;
      Logger.log("A termék akciós ára " +ar+ " Ft.");
      
    }
    
    else if (ar > 10000 && ar < 20001) {
      
      ar = ar*0.9;
      Logger.log("A termék akciós ára " +ar+ " Ft.");
      
    }
    
    else {
      
      ar = ar*0.85;
      Logger.log("A termék akciós ára " +ar+ " Ft.");
      
    }
  
  }  
 
}

Látható, hogy a kód sikeresen lefut, viszont nem történik semmi. Ennek az az egyszerű magyarázata, hogy ezzel a kóddal csak létrehoztuk a függvényt, viszont nem használtuk fel, szakmaibb nyelven kifejezve nem hívtuk meg a függvényt. Ami pluszban passzol ehhez a képhez, hogy nem találunk a kódban sehol, arra vonatkozó részt, hogy adott termék mennyibe kerülhet, mit szeretnénk kiszámolni, tehát ez is utal arra, hogy a megírt függvényt nem használtuk fel.

Egy függvény általános váza így néz ki.

function függvény_neve(paraméter) {
 
  //Kódok, amiket a függvényen belül szeretnénk futtatni.
 
}

A következő kódrészletet úgy bővítjük, hogy a megírt függvényt meghívjuk. Megnézzük, hogy mennyibe kerül egy 5000 Ft-os, 15000 Ft-os és 25000 Ft-os termék az akció után.

function main() {
  
  function akcio(ar) {
    
    if (ar < 10001) {
      
      ar = ar*0.95;
      Logger.log("A termék akciós ára " +ar+ " Ft.");
      
    }
    
    else if (ar > 10000 && ar < 20001) {
      
      ar = ar*0.9;
      Logger.log("A termék akciós ára " +ar+ " Ft.");
      
    }
    
    else {
      
      ar = ar*0.85;
      Logger.log("A termék akciós ára " +ar+ " Ft.");
      
    }
  
  }
 
  akcio(5000);
  akcio(15000);
  akcio(25000);  
 
}

Itt már láthatjuk, hogy a függvényeinket felhasználtuk és kaptunk kimenetet. A korábban megírt függvényt általánosságban így tudjuk meghívni.

függvény_neve(paraméter_értéke);

Látható, hogy mennyivel egyszerűbb, hogy ha adott termék árának számításakor egyszerűen csak az akcio(termék_ára); függvényt használjuk és nem kell minden egyes számításnál a függvényben előre meghatározott lépések sorozatát lekódolni.

A függvényeket a gyakorlatban rettentő változatos módon tudjuk felhasználni. Például automatikusan generálunk ad copykat és headline1-be szeretnénk elhelyezni a termék nevét. Bizonyos esetekben ez több, mint 25 karakter, de ha az utolsó szóköznél levágjuk a karaktersorozatot úgy, hogy beleférjen a 25 karakterbe, akkor már ezt fel tudjuk használni. A példában feltételezzük, hogy a levágott megoldással is értelmes név megjelölést kapunk (pl. Apple MacBook Air 13” 256GB helyett Apple MacBook Air 13”). Ez a megoldás egy nem túl hosszú kódrészlettel kivitelezhető, viszont mennyivel egyszerűbb, hogy ha ezt csak egyszer kell megírnunk függvényként, majd utána a különböző esetekben fel tudjuk használni.

Összegezve a függvények nagyon hasznos építőkockák, kevesebbet kell kódolnunk és a scriptünk is átlátható marad.

Ha van saját ötleted hasznos függvényre, akkor írd meg kommentben, de ha kérdésed lenne, akkor azt szintén felteheted a poszt alatt.