Kategóriák
Google Ads automatizálási logikák

AdWords Scripts mindenkinek

Hétvégén beköszöntött a jó idő és ezzel együtt kreatív énem is több teret kíván magának. Bár szívesen írom a posztokat az AdWords Scripts elméleti alapozásáról, most egy kreatívabb poszt jobban fekszik.

Az apropót az szolgáltatta, hogy az elmúlt hetekben több PPC-sel beszélgettem, akik azt mondták, hogy kevés olyan projekten dolgoznak, ahol érdemes lenne az automatizálással foglalkozni. Megkérdeztem, hogy milyen profilúak ezek a projektek, majd elkezdtünk ötletelni, hogy mit lehetne az adott projektnél automatizálni. A végére oda lyukadtunk ki, hogy sok olyan kreatív automatizálási lehetőség van, amivel lehetne az AdWords kampány mutatóit javítani. Összegezve azt látom, hogy van egy olyan tévhit, hogy csak nagy kampányoknál lehet és/vagy éri meg az automatizálással foglalkozni. A ló túloldalára sem szabad átesni, tehát az sem egészséges, hogy ha már inkább csak szakmai érdekességként foglalkozunk automatizálással, de a befektetett munkának túl nagy üzleti haszna nem lesz.

Mit lehet automatizálni általánosságban?

Amikor egy adott projektnél az automatizálási lehetőségeket próbáljuk feltérképezni, akkor a következő általános kérdésből kell kiindulni. Milyen olyan változó paraméter van, aminek ha ismerjük az aktuális értékét, akkor sokkal relevánsabb kampány elemeket tudunk futtatni. A következőkben megnézünk két példát, ahol a gyakorlatban megmutatom, hogy mit értek ezen megfogalmazás alatt.

Egészségügyi szolgáltatások

Ha csak egy általános szűrővizsgálatra megyünk, akkor az idő nem szokott kritikus paraméter lenni, de ha valamivel sürgősen orvoshoz kell fordulnunk, akkor nagyon is számít az idő.

Például reggel elkezd erősen fájni a fogam és szeretnék egy olyan fogorvost keresni, akihez már ma el tudnék menni. Ha feljönne egy olyan hirdetésszöveg, amiben az szerepel, hogy már mára van időpont, akkor elég valószínű, hogy azt kattintanám le.

Nézzük a példát PPC kampánymenedzseri szempontból. Nagyon hatékony lenne az előző példát megvalósítani, de ilyen hirdetésszöveget csak akkor futtathatunk, ha tényleg van még hely az adott napon. Ha konstans ezt a szöveget használnánk, függetlenül attól, hogy van-e hely vagy nincs, akkor lehet, hogy a CTR továbbra is jó lenne, de a konverziós arány nagyon alacsony lenne, ugyanis az első pillanatban fals információval láttuk el a potenciális ügyfelet. A megoldás az lenne, hogy csak akkor futtassuk azokat a hirdetésszövegeket, hogy “bejelentkezés már a mai napra”, hogy ha ez tényleg elérhető, egyébként valamilyen más szöveget futtatunk.

Ezt a logikát tovább is lehet szofisztikálni, ha nincs aznapra, de másnapra van, akkor használhatunk egy ilyen hirdetésszöveget és ezzel még mindig érhetünk el jobb eredményt a konkurenciához képest.

Az automatizálásnak egy feltétele van, mégpedig az, hogy legyen egy olyan belsős rendszer, amiből lekérhetőek az időpontok foglaltságai és ezek ténylegesen is vezetve legyenek. Ez a módszertan általánosan jó lehet bejelentkezős szolgáltatásokhoz.

A scriptünk óránként lekéri a foglaltsághoz kapcsolódó adatokat és annak függvényében kapcsolgatja a hirdetésszöveget. A korábbi definícióhoz visszatérve a foglaltsági adat a változó érték, ennek kérjük le az aktuális állapotát és a hirdetésszövegek állapotát változtatjuk ennek függvényében.

Gumicsere

Aki foglalkozott már legalább érdeklődés szintjén AdWords Scriptekkel, az valószínűleg belefutott már abba a klasszikus példába, hogy hőmérséklet függvényében módosítsuk a liciteket. Ez egy jó ötlet, hisz sok esetben a hőmérséklet befolyásoló tényező lehet adott konverzióra, de nagyon projekt függő, hogy a hőmérséklet és a konverziós arány mennyire erősen korrelál egymással.

A hőmérsékleti adatot nem csak licitek módosítására, hanem hirdetésszövegek indítására és leállítására is lehet használni. Példaként adott nap reggelén már épp fagyott. Ilyenkor nagyon hatásos lehet, ha a hirdetésszövegben azt alkalmazzuk, hogy most már fagy van odakint és nagyon veszélyes továbbra is nyári gumival közlekedni. Viszont általánosságban nem szabad használni, mert ha épp egy nagyon kellemes novemberi napunk van 15 fokkal, akkor hiteltelen arról beszélni, hogy most már fagy van.

Itt elegendő lehet naponta is lekérni az adatokat, hogy az adott napra vonatkozó időjárási adatok függvényében milyen hirdetésszöveget futtassunk.

Plusz egy ötlet, hogy gumicserére is be lehet jelentkezni, így akár az előző példával kombinálva is lehet a hirdetésszövegeket kapcsolgatni.

Útravalónak

Az előzőekben csak két példát néztünk, de rengeteg olyan use case van még, amit nem csak ecommerce vagy listing platformokon lehet használni. Fontos azt is megjegyezni, hogy lehetnek olyan projektek is, ahol nagyon kis hozadéka van az automatizálásnak, tehát a ló túloldalára sem szabad átesni.

Mindig vizsgáld meg, hogy üzletileg mely kampány elemeket lenne érdemes dinamikussá tenni és van-e rendelkezésre álló adatod, hogy az adat függvényében automatikus változásokat eszközölj a kampány elemeken.

Van egy AdWords automatizálási ötleted, de nem tudod, hogy meg lehet-e valósítani? Írd meg kommentben, hogy beszélhessünk róla!